Про булінг
Булінґ (від англ. bully – хуліган, задирака, грубіян, «to bully» — задиратися, знущатися) – тривалий процес свідомого жорстокого ставлення, агресивної поведінки, щоб заподіяти шкоду, викликати страх, тривогу або ж створити негативне середовище для людини.
За даними різних досліджень, майже кожен третій учень в Україні так чи інакше зазнавав булінґу в школі, потерпав від принижень і глузувань: 10 % – регулярно (раз на тиждень і частіше); 55 % – частково піддаються знущанню з боку однокласників; 26 % – батьків вважають своїх дітей жертвами булінґу. |
Навчання навичок протидії булінґу в школі
Насильство у школі – буденна реальність для багатьох людей в усьому світі. Переслідування, знущання, погрози онлайн, образи – все це негативно впливає на школяра та його успіхи в навчанні. Що стоїть за насильством у школах і що можна зробити, аби зупинити його, учні можуть дізнатися на тренінгах, які проводять на уроках основ здоров’я або у старшій школі на виховних годинах.
Нижче наведено тренінги, що їх проводять за чинною програмою предмета «Основи здоров’я» для учнів 1-9 класів. Ознайомлення з цими тренінгами важливе для розуміння того, яким чином досягається набуття життєвих навичок у рамках освітнього процесу.
Тренінги для початкової школи
4 клас
Тренінг 4. Як відстояти себе. Діти демонструють уміння говорити «ні» на пропозиції однолітків, називають способи протистояння насиллю у своєму середовищі, наводять приклади позитивного та негативного впливу однолітків.
Тренінги для основної та старшої школи
5 клас
Тренінг 7. Спілкування з однолітками. Учні розвивають навички рівноправного спілкування з однолітками, вчаться розпізнавати ознаки дружнього й недружнього спілкування, протидіяти проявам агресії у своєму середовищі, захищати друзів від кривдників, звертатися по допомогу в критичних ситуаціях.
6 клас
Тренінг 3. Як протистояти тиску однолітків. У ході заняття учні вчаться розпізнавати маніпуляції і протидіяти їм, демонструють уміння відмовлятися від небезпечних пропозицій сторонніх людей, друзів, протидіяти тиску компанії.
Тренінг 10. Підліткові компанії. Учні вивчають ознаки дружніх, недружніх, небезпечних компаній. Демонструють здатність припиняти агресію і насилля у своєму середовищі.
8 клас
Тренінг 3. Стоп булінг. Розвивають навички співчутливого ставлення до жертв насилля, навички надання і отримання допомоги. Вчаться розрізняти булінґ і піддражнювання, розробляють стратегії подолання булінґу
Тренінг 4. Безпека спілкування у мережі Інтернет. Учні усвідомлюють відмінності між поняттями «булінґ» і «кібербулінґ», демонструють навички в умінні захищати персональні дані, уникати ризикованої поведінки в мережі Інтернет.
19 січня 2019 року набув чинності Закон України від 18.12.2019 року № 2657-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)».
Так, Закон України «Про освіту» доповнено пунктом, яким передбачено, що булінг (цькування) це діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.
Типовими ознаками булінгу (цькування) є:
- систематичність (повторюваність) діяння;
- наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності);
- дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.
Крім цього, внесено відповідні доповнення до статей Закону «Про освіту», які визначають права та обов’язки засновника та керівника закладу освіти, педагогічних, науково-педагогічних і наукових працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу здобувачів освіти та їхніх батьків.
Зокрема, передбачено обов’язок засновника закладу освіти вживати заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг (цькування), стали його свідками або постраждали від булінгу.
Керівник закладу освіти має забезпечувати створення у закладі освіти безпечного освітнього середовища, вільного від насильства та булінгу (цькування), у тому числі:
- розглядати заяви про випадки булінгу (цькування) здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб та видавати рішення про проведення розслідування;
- забезпечувати виконання заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу (цькування);
- повідомляти уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України та службі у справах дітей про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти.
Передбачено також зобов’язання закладів освіти забезпечувати на своїх веб-сайтах відкритий доступ до правил поведінки здобувача освіти в закладі освіти, плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу, порядку подання та розгляду заяв (з дотриманням конфіденційності) про випадки булінгу від здобувачів освіти, їх батьків.
Педагогічні працівники:
мають право на захист під час освітнього процесу від будь-яких форм насильства та експлуатації, у тому числі булінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою, від пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю;
зобов’язані повідомляти керівництво закладу освіти про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних, науково-педагогічних, наукових працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком якого вони були особисто або інформацію про які отримали від інших осіб, вживати невідкладних заходів для припинення булінгу (цькування).
Зміни щодо протидії булінгу внесено також до спеціальних законів «Про дошкільну освіту», «Про загальну середню освіту», «Про позашкільну освіту», «Про професійну (професійно-технічну) освіту», «Про вищу освіту».
Запроваджується адміністративна відповідальність за булінг. Так, доповненою статтею 173-4 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачено, що булінг (цькування), що вчиняється стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого, тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин.
Якщо цькування вчинене групою осіб або повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, то штраф становитиме від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин.
Також передбачено, що неповідомлення керівником закладу освіти уповноваженим підрозділам органів поліції про випадки булінгу (цькування) учасника освітнього процесу тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправні роботи на строк до одного місяця з відрахуванням до 20% заробітку.
ОРГАНІЗАЦІЇ, ЯКІ ЗАЙМАЮТЬСЯ ПРОБЛЕМАМИ БУЛІНГУ В УКРАЇНІ
Організації, які займаються проблемами булінгу в Україні | Тематика |
UNICEF | інформування батьків та дітей про булінг та протидія йому |
Благодійний фонд "Kiddo" | протидія булінгу |
Громадська організація "Студена" | недискримінаційне навчання |
Український інститут дослідження екстремізму | дитяче насилля |
ЖІНОЧИЙ КОНСОРЦІУМ УКРАЇНИ | Попередження та подолання насильства в дитячому середовищі |
Український фонд "Благополуччя дітей" | Вчить дитину захищати себе |
Міжнародний жіночий правозахисний центр "Ла Страда-Україна" | протидія насильству в сім'ї та школі |
КОРИСНІ ПОСИЛАННЯ ЩОДО ТЕМИ АНТИБУЛІНГУ
Тип ресурсу | Назва/ посилання | Організатор/автор | Адресат | Тематика | |
Сайт | stopbullying.com.ua | UNICEF | учні, вчителі, батьки | Психологічне та фізичне насилля серед дітей шкільного віку, його види і поради батькам, педагогам та дітям як діяти у складних ситуаціях | |
Посібники/дослідження | Булінг - ми всі можемо допомогти це зупинити | Міністерство освіти Онтаріо | батьки учнів початкової освіти , базової та профільної середньої освіти | природа булінгу, його види, поради школам щодо "стратегії безпечної школи" | |
Не смійся з мене | Програма "Повага дією" | педагогічні працівники | посібник для вчителя із формування атмосфери уваги, співчуття і співпраці у класі | ||
Не смійся з мене:просвітницько-профілактична програма тренінгових занять | Програма «Повага дією» | вчителі, психологи, соціальні педагоги | поради практичним психологам та соціальним педагогам щодо профілактики та корекції нетолерантної, агресивної, насильницької поведінки, створення атмосфери уваги, співчуття і співпраці у дитячому колективі | ||
Стоп шкільний терор. Як зупинити дитяче насилля | Український інститут дослідження екстремізму | вчителі, психологи, соціальні педагоги | особливості булінгу в шкільному віці, профілактика та протистояння булінгу | ||
Небезпечні квести для дітей: профілактика залучення | Національна академія педагогічних наук України Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи Національна поліція України ГО «Ла Страда–Україна» Дитячий Фонд ООН (ЮНІСЕФ) |
вчителі, психологи | методичні рекомендації щодо профілактики суїцидальної поведінки серед дітей | ||
Корекційно-розвиткова програмаформування стійкості до стресуу дітей дошкільного віку та школярів«БЕЗПЕЧНИЙ ПРОСТІР | НаУКМА, Український навчально-методичний центр практичної психології і соціальної роботи НАПН УКРАЇНИ |
вчителі, психологи, соціальні педагоги | програмапідвищення стійкості до переживання наслідків стресу дошкільнятами і школярами після психотравматичних подій | ||
Розбудома миру. Профілактика і вирішення конфлікту з використанням медіації: соціально-педагогічний аспект | Національна академія педагогічних наук України Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи Харківський національний педагогічний університет ім. Г.С. Сковороди Громадська організація «Ла Страда – Україна» |
вчителі, практичні психологи | практичні поради із профілактики та вирішення конфліктів мирним шляхом і запровадження медіації та відновних практик у навчальному закладі. |
||
Навчіть дитину захищатися | Всеукраїнська благодійна організація «Український фонд «Благополуччя дітей» | вихователі, вчителі початкових класів, психологи, батьки | аналіз проблеми сексуального насильства щодо дітей, застосування сучасних інтерактивних методів та підходів як складової частини загального виховного процесу | ||
Концепція школи, дружньої до дитини | Інститут проблем виховання НАПН України | учні, вчителі, батьки | формування освітнього середовища, зважаючи на інноваційні вимоги до його розвитку, запити особистості та потреби суспільства, держави, а також шляхи і засоби створення Школи, дружньої до дитини, у теоретико-методологічній, технологічній та організаційній площинах | ||
Формування превентивного виховного середовища загальноосвітнього навчального закладу | Інститут проблем виховання НАПН України | вчителі | теоретико-методологічні засади ство- рення превентивного виховного середовища закладу загальної середньої освіти |
||
Міжсекторальна взаємодія в умовах превентивного виховного середовища | Інститут проблем виховання НАПН України | вчителі | теоретичні та методичні основи міжсек- торальної взаємодії в освіті |
||
Управління гнівом | Проект «Реформування системи кримінальної юстиції щодо неповнолітніх в Україні» | вчителі, психологи, соціальні педагоги | поради практичним психологам та соціальним педагогам щодо роботи з підлітками групи ризику, в яких спостерігається схильність до розвитку проблемної поведінки |
||
Будуємо майбутнє разом: програма профілактики конфліктів та правопорушень серед учнівської молоді | UNICEF, Всеукраїнський громадський центр «Волонтер» |
вчителі, психологи, соціальні працівники | програма спрямована на формування належного рівня усвідомленості підлітками, молодими людьми власної ціннісної сфери, розуміння та прийняття цінн остей іншої людини, почуття відповідальності за власне життя |
||
Програма тренінгових занять «Організація роботи з розв’язання проблем насильства в школі» | Редакційна група: Алєксєєнко М.К., Дендебера М.П, Соловйова О. Д. | діти, батьки та педагоги | Попередження насильства щодо дітей в школі | ||
Програма тренінгових занять «СТОП-Булінг» | Укладачі: Кацалап В.В., Савкова І.О. | Для учнів 5-11 класів | орієнтована на профілактику та корекцію проявів некерованої агресивності та насилля в шкільному середовищі | ||
Комплексна програма соціально-психологічного тренінгу «Нове покоління» | Укладач: Гончарова-Чагор А.О. | Для учнів 5-11 класів | орієнтована на профілактику та корекцію проявів некерованої агресивності та насилля в шкільному середовищі | ||
КІБЕР-БУЛІНГ АБО АГРЕСІЯ В ІНТЕРНЕТІ: СПОСОБИ РОЗПІЗНАННЯ І ЗАХИСТ ДИТИНИ | Найдьонова Л.А. | Методисти, вчителі, психологи, соціальні педагоги | Методичні рекомендації | ||
Організація роботи з розв’язання проблеми насильства в школі | Всеукраїнська громадська організація «Жіночий консорціум України» | вчителі, психологи, соціальні педагоги | методичні рекомендації щодо попередження насильства над дітьми | ||
Статті/корисні посилання | Булінг у школі: в небезпеці педагог | Ольга Кляпець, старший науковий співробітник лабораторії соціальної психології особистості Інституту соціальної та політичної психології НАПН України, кандидат психологічних наук | вчителі, батьки | шкільне насилля у ставленні учнів до педагогів | |
Булінг у школі: чому діти цькують дітей і що з цим робити | Олена Ратінська, дитячий психолог, гештальт-терапевт, голова відділення дитячої психології Київського Гештальт Університету | вчителі, батьки | насильство серед дітей у школі | ||
Цькування вчителів в українських школах | Богдан Петренко, заступник директора Українського інституту дослідження екстремізму | вчителі | шкільне насилля у ставленні учнів до педагогів | ||
Проблема булінгу очима підлітка | Спецпроект "Безпечна школа" | учні | насильство серед дітей у школі , його причина і поради підліткам | ||
Як виявити жертву цькування у школі. Алгоритм для батьків | Богдан Петренко, заступник директора Українського інституту дослідження екстремізму, спецпроект "Безпечна школа" | батьки | причини насильства серед дітей у школі | ||
Stop-булінг. Три проблеми батьків, які впливають на дитячу агресію | Микола Кулеба, Уповноважений президента з прав дитини, спецпроект "Безпечна школа" | батьки | насильство серед дітей у школі та проблеми в поведінці батьків, які впливають на породження дитячої жорстокості та агресії | ||
Безпечна школа. Маски булінгу | Юлія Ларіна, дитячий психолог, спецпроект "Безпечна школа" | вчителі, батьки | причини булінгу і поради батькам, як допомогти дитині | ||
Коли вашу дитину цькують | Ольга Адажій, дитячий психолог Федерації Крав-мага Україна, спецпроект "Безпечна школа" | батьки | основні види шкільного булінгу та як йому протидіяти | ||
Булінг, або шкільне цькування: налякати поліцією не вдасться, що ж робити? |
Ольга Комарова, Радіо Свобода | вчителі, батьки | булінг у школі та протидія йому | ||
Шкільне цькування, або булінг: вступ до теми | Марія Кириленко, Києво-Святошинський центр соціально-психологічної реабілітації населення | вчителі, батьки | причини виникнення насильства серед дітей у школі | ||
Як подолати булінг, на думку молоді | Проект U-report від UNICEF | діти, учні | думка молоді щодо того, як подолати насилля у школах | ||
Методичні рекомендації для практичних психологів і соціальних педагогів щодо профілактики насильницьких та агресивних форм поведінки серед учнівської та студентської молоді | Листа КЗ «КОІППО" | педагоги, учні | щодо профілактики насильницьких та агресивних форм поведінки серед учнівської та студентської молоді | ||
1 спосіб покінчити з булінгом і знущанням в школах! | Гленнон Дойл | вчителі | поради як успішно боротися з цькуванням серед школярів | ||
Булінг (цькування) у школах: як допомогти потерпілому, агресору та запобігти булінгу | Varta1 | вчителі, школярі | поради як успішно боротися з цькуванням серед школярів | ||
Профілактика та подолання булінгу у закладах освіти | Емілія Воронцова, практичний психолог, науковий співробітник ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» | вчителі, психологи, соціальні педагоги | причини виникнення булінгу, вплив цього явища на окрему особистість і учнівський колектив в цілому, практичні методи виявлення постраждалих та булерів, методами профілактики і втручання | ||
Соціальні проекти | Проект "Стоп шкільний терор" ("Безпечна школа") | Український інститут дослідження екстремізму, Управління ювенальної превенції Національної поліції, Інформаційне агентство «Главком» за підтримки Уповноваженого президента України з прав дитини | вчителі, батьки, учні | матеріали, дослідження про булінг в школах, поради закладів загальної середньої освіти, вчителям, батькам та учням | |
Проект "Не смійся з мене" Антибулінгова програма Operation Respect Ukraine |
Програма "Повага Дією” (Operation Respect) | вчителі,психологи, соціальні педагоги | освітній ресурс, який допоможе у створенні безпечного та шанобливого середовища, в якому розвиток дитини може проходити без знущань, цькувань та насилля | ||
Проект "Маю право бути собою" | Управління ювенальної превенції Департаменту превентивної діяльності Нацполіції разом із Українським інститутом дослідження екстремізму | учні | Про проект ювенальної поліції із протидії та попередження фізичного та морального насилля у школі | ||
Кампанія "Викресли буллінг" | UNICEF, агентство Smartica/Skykillers | учні, батьки, вчителі | булінг і шляхи формування безпечного середовища (в рамках проекту для інформування дітей та батьків про булінг було створено сайт stopbullying.com.ua) | ||
Тренінги/семінари (інші заходи) | онлайн-курс "Недискримінаційний підхід у навчанні" | ГО "Студена" | вчителі початкової школи | протидія булінгу в початковій школі | |
Тренінг/прес-конференція "Стоп булінг" | Благодійний фонд «Kiddo» спільно з психологом Вікторією Любаревич-Тороховою | учні, батьки, вчителі | насилля серед учнів у школі і шляхи вирішення ситуації | ||
Зустріч Ніка Вуйчича з українськими школярами та вчителями "Безпечна школа" | за підтримки Міністерства освіти і науки України, КМДА, телеканалу 1+1 та "Надія" | учні, вчителі, психологи, соціальні педагоги, батьки | булінг у школах та протидія йому | ||
Відео матеріали | Зупиніть булінг! | UNICEF | батьки | підготовка дитини до школи | |
Як зупинити булінг: поради для батьків | UNICEF | батьки | поради для батьків | ||
Як захистити дитину від булінгу | Проект «Стоп шкільний терор» («Безпечна школа») | батьки | булінг, прояви та протидія йому | ||
Як ефективно боротися із булінгом у школі | Проект «Стоп шкільний терор» («Безпечна школа») | батьки | булінг у школі, причини та протидія йому | ||
Медіація - крок до примирення | проект посольства Векої Британії в Україні | школа | як вирішувати конфлікти з допомогою меціації | ||
Інші корисні матеріали | Досвід Швеції у протидії булінгу | Уповноважений з питань учнів та студентів Швеції | учні, батьки | захист прав учнів, які піддаються булінгу |